Vorige week waren we in museum Voorlinden waar net een tentoonstelling van Anselm Kiefer geopend was. De narrige recensie in de Volkskrant hierover ging alleen over de vraag waarom sommige mannen (sic!), waaronder Kiefer, kunstwerken van enorme afmetingen moeten maken. Nergens ging het over de kunst zelf van Anselm Kiefer. Stel je zijn schilderwerken eens voor op formaat van laten we zeggen A2 of A1 of de driedimensionale kunstuitingen in leuke beeldjes voor in de vensterbank. Inderdaad, dan hoeven we het er niet meer over te hebben. Nergens ook een woord over hoe donkere periodes in de Duitse geschiedenis Kiefer geïnspireerd hebben.
Ik laat wat werk van de tentoonstelling hier zien, waarbij de afbeeldingen met mijn naam bewerkingen van of variaties op het kunstwerk van Kiefer zijn (met hier en daar wat tips door Gerhard Ros). Kunstenaars inspireren namelijk tot het creëeren van foto's die anders zijn dan een letterlijke weergave van hun werk. Van elk kunstwerk plaats ik één bewerking behalve van het werk met de meerdere zeisen; hiervan zie je twee verschillende bewerkingen.
|
Anselm Kiefer
|
|
Anselm Kiefer |
|
Anselm Kiefer |
|
Anselm Kiefer |
|
Anselm Kiefer |
|
Anselm Kiefer |