Tijdens ons bezoek aan Rotterdam zijn we ook naar de Kunsthal geweest waar een grote expositie is van de Chinese 'protestkunstenaar' Ai Weiwei. De kunstwerken laten een variatie van kunstvormen zien, gemaakt met diverse materialen. De tentoonstelling geeft een beeld van het leven van Ai Weiwei. Zijn kunstwerken kun je zien als acties of protesten tegen de uitwassen van een regime.
Eerst een overzicht bij binnenkomst, met zicht op de Slang van rugzakken en een vloerkleed met restmaterialen van fietsen.
De volgende twee foto's zijn van een serie manshoge kubussen die zijn gevangenis verbeelden. Aiwei werd altijd omringd door twee bewakers, of hij nu sliep, at, naar de wc ging, tanden poetste........
Ai Weiwei gebruikt vaak lego in zijn 'schilderijen'. Op deze foto het werk 'Illumination' gebaseerd op een selfie toen hij in 2009 voor het eerst gearresteerd werd. LEGO wilde hem voor zijn geëngageerde kunst geen legoblokjes verstrekken. daarop kreeg hij er talloze van particulieren.
Op de foto hieronder een detail van het kunstwerk 'Sunflower Seeds', een vloer met meer dan 100 kilo handgeverfde porseleinen zonnebloemenpitten, een verwijzing naar het 'Made in China' .
Op de volgende foto een dikke middelvinger zoals hij die opstak naar internationale monumenten als symbolen van machtsstructuren. Ook het behang op de foto eronder verwijst daarnaar.
Hieronder het totaal en een deel van zijn installatie met fietsen. De stuurloze fietsen laten zien dat je niet zelf je richting bepaalt in China.
Het betonijzer op de volgende foto heeft Ai Weiwei verzameld uit huizen die waren ingestort na een aardbeving en waarvan de bouw slecht was door een corrupt bouwsysteem.
De volgende installatie is een slang van 400 rugzakken. Elke rugzak heeft ingestikte nummer: 5.12, een verwijzing naar 12 mei. Op die dag vonden in 2008 in Sichuan 90.000 mensen de dood na een zware aardbeving, waaronder 5000 schoolkinderen in de slecht gebouwde huizen en scholen.
De vergulde bronzen koppen van de dierenriem roepen vragen op wat te doen met cultureel erfgoed. De originele koppen uit het Zomerpaleis werden namelijk door de Engelsen en Fransen in 1860 verwoest.
Van enkele andere kunstwerken laat ik alleen de afbeeldingen zien. Alle zijn het op een of andere manier verbeeldingen van Ai Weiwei's kritische kijk op de (Chinese, maar ook westerse) samenleving.